Cílem kurzu je získat základní přehled o problematice a terminologii tzv. nových médií. Publikování na Internetu už není pouze alternativou nebo doplňkem tištěných či elektronických médií (televize a rozhlas), ale ukazuje se, že v následujících letech zřejmě zásadním způsobem ovlivní média jako celek. Internet navíc otvírá prostor pro to, aby se na tvorbě obsahu médií v mnohem větší míře než dosud podíleli nejen profesionální žurnalisté, ale také konzumenti médií. Nová média tak zřejmě výrazně ovlivní novinářskou práci a možná i promění postavení novinářů ve společnosti. To všechno jsou důvody, proč je důležité se s novými médií seznámit a diskutovat o nich.
Formou kurzu budou jednak přednášky a jednak semináře předpokládající aktivní účast studentů. Je naplánováno celkem šest přednášek (jejich program a témata budou vždy včas zveřejněny zde - níže viz podrobně první dvě), které by studentům měly dát základní přehled a informace k vybraným tématům. Během semináří a besed by pak studenti měli ukázat, že si tyto informace osvojily, že jsou o nich schopni diskutovat a také uplatnit v praxi.
Přednášky a semináře se budou konat každé pondělí od 11:00 hod. v posluchárně 215 (Hollar).
Přednášejícím je Miloš Čermák. Kontaktovat mě můžete na mailu cermak@extra.cz, případně na telefonu 602-318-216. Konzultační hodiny jsou naplánovány na pondělí od 13:30 do 15:00. Případné konzultace ale se mnou prosím domluvte dopředu.
Podmínkou k absolvování kurzu je aktivní účast na přednáškách a seminářích. Aktivní účastí rozumím jednak fyzickou přítomnost (toleruji max. tři neomluvené neúčasti) a jednak spoluúčast v diskusích a při praktických úlohách. To předpokládá registraci na tomto blogu, kterou musí každý student provést nejpozději do konce února. Posléze bude tento blog sloužit jako a) zdroj informací, b) místo pro diskuse, c) prostor, kam budou studenti publikovat praktické úlohy, případně odkazy. Kurz nových médií je zakončen zkouškou, která bude mít formy diskuse o přednášených tématech a obhajoby vlastní práce na blogu.
PLÁN PŘEDNÁŠEK
1. Úvod. Počátky nových médií. Internet v posledních deseti až patnácti letech výrazně proměnil média i žurnalistiku. Noviny definitivně přestávají být primárním zdrojem informací (proces započatý již nástupem rádia a televize). Mění to jejich postavení, význam i způsob práce. Nestalo se to ovšem přes noc. Nástup tzv. nových médií souvisí s nástupem a rozvojem osobních počítačů. Sahá až do sedmdesátých, případně šedesátých let. V šedesátých letech vzniká Internet jako počítačová síť (tehdy ARPANET), v sedmdesátých letech se zase objevuje teletext, který lze považovat za první elektronické médium publikující texty. Obojí pak vede k vzniku tzv. videotexu a počítačových služeb v osmdesátých letech. Ty jako první umožňují nabídnout čtenářům interaktivní obsah. Zásadní význam má však až počátkem devadesátých let vznik webu a posléze jeho přechod z akademického na komerční charakter. Od poloviny devadesátých let se web stává důležitým a nepřehlédnutelným médiem.
Náměty do diskuse:
- Jak změnil Internet obsah novin v posledních letech? Uveďte konkrétní příklady.
- Jak klesá čtenost a náklad novin (konkrétní čísla pro různé trhy či různé tituly)?
- Ovlivňuje Internet také sledovanost televize? A promění Internet obsah televize, jak proměňuje obsah novin? Uveďte konkrétní příklady.
2. Internetová bublina. Nástup webového obsahu byl rychlý až překotný. Od roku 1995 začaly vznikat webové stránky tradičních médií (deníky, televize), ale i nezávislé internetové magazíny. Vývoj webového obsahu byl podporován finančními investicemi. Mluvíme o tzv. nové ekonomice, která byla založena na zájmu investorů a především jejich přehnaném očekávání. Došlo k jevu nazývaném "internetovou bublinou". Nová média překotně vznikala a rozvíjela se, jejich fungování však nebylo podpořeno racionálním ekonomickým modelem. To nic nemění na tom, že se začínala konstituovat internetová žurnalistika, která měla výrazný dopad na žurnalistiku tradiční. Zajímavý byl vývoj ve Spojených státech, ale i v Česku. Bublina "praskla" v roce 2001.
Náměty do diskuse:
- Zpravodajský web jako základní webový formát. Jak se vyvíjel, čím je charakteristický.
- CNN.com (case study - kdy vznikl, jak se měnily jeho struktura a vzhled, dopad, čtenost atd.)
- Times.com (case study)
- Guardian Unlimited (case study)
- Neviditelný pes (case study)
- Novinky (case study)
- iDnes (case study)
3. Internetová žurnalistika a její "nástroje". Jak se píše na web a v čem je práce pro web odlišná od práci pro tisk, případně televizní nebo rozhlasové vysílání. Jak se měří návštěvnost. Jak funguje internetová reklama. Jak funguje intrakce se čtenáři (maily, diskusní fóra atd.)
4. Blogy. Nástup blogů po roce 2000. Čím je významný a proč zásadně proměnil žurnalistiku. Jak se blogy definují a dělí na kategorie. Blogy jako nástroj novináře: zdroj informací, "dílna" pro ověřování témat či názorů, komunikační nástroj.
5. Druhá internetová revoluce a obsah generovaný uživateli. MySapec, Wikipedie, YouTube. Radikální změna konceptu médií: už ne jen jednostranný tok informací, ale spíše komunikace. Splývání tvůrců a konzumentů obsahu.
6. Občanská žurnalistika a budoucnost médií. Koncept "My jsme média" (Dan Gillmor) a jeho životaschopnost. Jde opravdu o zásadní proměnu médií a jejich postavení ve společnosti, anebo jen o módní vlnu, která pomine? Jak budou média vypadat za pět, deset a dvacet let? Přestávají být "nový média" už "novými"? A jaká budou nová "nová média"?
19.2.07
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
Post a Comment