Narozdíl od českých tištěných médií, jejichž čtenost zůstává prakticky stále stejná, ve Spojených státech je propad čtenosti novin zřetelnější. Podle mediálního odborníka Paula Gillina klesl počet pravidelných čtenářů novin za posledních 17 let o 8 milionu lidí (www.paulgillin.com). Dr. Michael Dimock, ředitel výzkumu americké organizace Pew Research Center for the People & the Press, v rozhovoru pro Media Life Magazíne (www.medialifemagazine.com) ze srpna loňského roku hovoří o možných důvodech: „ Čtenářskou obec zasáhly tři hlavní změny: zaprvé je dnes daleko více možností než před třinácti lety. Přibyl internet, kabelová televize a přibylo hodně „talk and news“ rozhlasových stanic. Zadruhé, lidé mají dnes daleko více práce, a noviny už jaksi nepasují do jejich nabitých programů tak dobře jako ostatní média. A zatřetí, mladší generace si nevytvořila návyk na každodenní ranní či večerní četbu novin. Na úbytku čtenářů novin se podílí kombinace změny životního stylu lidí a technologických změn.“
Dr. Dimock však zastává názor, že webové zpravodajské servery však slouží spíše jako sekundární zdroj informací: „Mezi lety 1996 a 2000 byl nárůst uživatelů internetu tak obrovský, že to téměř vypadalo, že se změní celkový pohled na všechna zpravodajská média. Tento dramatický růst se však nyní zpomalil, rozdíly se v podstatě vyrovnaly a role internetu nyní může být hodnocena více objektivně. Naše výzkumy prokázaly, že pouze velmi malá část lidí úplně vyměnila tradiční zdroje zpráv jako televizi, noviny a rozhlas za internet. Dokonce i dnes je procento lidí, kteří získávají zprávy pouze z webu velmi, velmi malé. Zjistili jsme, že většina lidí, kteří čtou zprávy na webu je získávají i z jiných zdrojů. Zprávy na internetu mají některé úžasné rysy – hlavně dostupnost, rychlost a interaktivitu. Ale některé další rysy, zejména určitá neorganizovanost nebo požadavek totoho, aby uživatel sám hledal informace, místo aby je dostával „zabalené v balíčku“, to jsou věci, které ostatní média poskytují daleko lépe.(…) V posledních několika dekádách se objevila nová média, poskytující lidem mnoho způsobů, jak získat informace. To ale nezvýšilo celkovou poptávku po informacích ani čas, který jsou lidé ochotní médiím věnovat.“
Jak je tedy patrné, pokles čtenosti novin není jen otázka přechodu Američanů na získávání informací z internetu. Jedná se spíše o otázku životního stylu. Můžeme se jen tázat, zda se nám tento trend vyhne, nebo ne. Protože to by v případě našeho malého státu mohlo znamenat konec deníků v Čechách.
24.2.07
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment