Už několikrát jsme se dotkli tématu reklamy na internetu. Pojďme si přiblížit její formy a zkusit odhadnout, jakým směrem se bude nadále ubírat. A to nejdůležitější – bude generovat ještě vyšší zisky?
Zisk Seznamu za loňský rok činil 480 milionů korun, přičemž v podstatě všechny příjmy vytvořila reklama. Většinu této reklamy tvoří tři hlavní složky: bannerová reklama, poplatky za zápis ve firemním katalogu (firma si v rámci zápisu může na web umístit informace o sobě, fotografie, za zápis se platí roční paušál) a konečně sponzorované odkazy při vyhledávání. Na zbytku se pak podílí příjmy ze služeb Sreality a Sauto, které plynou z paušálních poplatků realitních kanceláří a autobazarů.
Zhruba do roku 2002 plynul jediný příjem Seznamu z bannerové reklamy, od tohoto data do něj začal přispívat i segment firemních zápisů. Pokud nás zajímá meziroční růst všech tří výše zmíněných nejziskovějších segmentů, je vyrovnaný, to znamená, že žádný z nich dramaticky v nárůstu nepředčí další dva. Příjem z bannerů je pak každý rok dvakrát vyšší než za předhozí rok. V budoucnosti se dá očekávat nárůst textové reklamy, videoreklamy a snahu inzerentů více se do stránek integrovat. Rozsah internetové reklamy stále proste a s ním i zisky.
Seznam ve spolupráci s deníkem Právo vytváří server Novinky.cz, který je v současné době nejnavštěvovanějším zpravodajským serverem před idnes.cz. Novinky.cz hodně těží z homepage Seznamu, provázanost je v tomto případě velmi vysoká. Zájem o bannerovou reklamu na Novinkách je vysoký, je vyprodaná zhruba z 90 procent. Příjmy za tuto reklamu pak bohatě zaplatí redaktory serveru. Podobně jsou na tom i servery sport.cz a super.cz.
Docela zajímavé postřehy předsedy představenstva Seznamu Ivo Lukačoviče na téma filozofie rozvoje služeb a grafy růstu zisku najdete na jeho blogu.
No comments:
Post a Comment