Na první pohled se může zdát, že trh tištěných periodik je poměrně stabilním a stále se vyvíjejícím trhem. Ovšem zdání klame. Prodaný náklad novin a časopisů již po několik let za sebou stále klesá. Jediné, co se drží na stejné úrovni, či mírně roste, jsou příjmy z reklam, které vykazují meziroční nárůst mezi 5 - 10% a v loňském roce dosahovaly v České republice necelých 20 miliard Kč.
Oproti tomu trh elektronických médií roste obrovským tempem již několik let. Meziročně návštěvnost jednotlivých portálů roste o desítky procent. Příjmy z reklamy, ač se stále nevyrovnají tištěným médiím, dosahují v posledních pěti letech každoročně 30 – 40% nárůstu, a tak není divu, že i největší noviny v mnoha zemích reálně zvažují možnost publikace svých periodik pouze v elektronické podobě. Vydavatel NY Times Arthur Sulzberger k tomuto tématu v poslední době dodal: „ Opravdu nevím, jestli budeme za pět let tisknout Finesy. A víte co, je mi to jedno..“
Tento postoj není v současné době v mediálním světě zdaleka ojedinělým. Pět let je možná poměrně krátký čas, ale podívejme se na to z pohledu současným trendů ve vyspělých zemích. Internet používá již nyní více než polovina populace. Malé děti jsou na počítači prakticky odkojeny, starší jedinci pracují s touto bezednou studnou informací ve škole či práci a pro seniory jsou v každém větším městě na toto téma pořádány rozsáhlé kurzy. Tak, jak se pro nás stal mobilní telefon naprosto nezbytnou součástí našeho života, nedokáže si většina lidí za pár let svůj běžný den představit bez internetu.
Při ranní kávě si v klidu člověk přečte nejnovější zprávy na svém oblíbeném serveru bez nutnosti čekání dlouhé fronty v trafice, v metru, či tramvaji poté prohlídne v klidu další prostřednictvím wapu či podobné technologie, se kterou se za několik let jistě setkáme a nebude ho to stát ani korunu. Jistě, někdo může namítnout, že již teď se každý den setkáváme s denními periodiky zadarmo, ale ruku na srdce, dozvíme se v těchto médiích opravdu ty nejčerstvější zprávy v patřičném rozsahu, nebo články v těchto novinách tvoří opravdu pouze tzv. obal na reklamu, aby si tyto plátky ochotně u metra či jiného dopravního prostředku vzalo více cestujících?
Dalším neméně podstatným faktorem hovořícím pro ústup tištěných médiích na úkor elektronických je určitě ekologie. Neustále se setkáváme s fakty o stále omezenějších zdrojích ropy, plynu, o stále ubývajících deštných pralesích a nutnosti s veškerými dostupnými zdroji šetřit. S rozvojem elektronického bankovnictví ubyly stovky tun tištěných výpisů a příkazů k úhradě. Obchodováním na internetu ubylo velkého množství letáků zaplňujícím naše schránky. Dle řady lidí pohybujících se v oblasti médií čeká tento trend i oblast tištěných periodik. Není divu. Tímto krokem zajisté ušetříme tisíce hektarů lesů, vydavatelé se dostanou rázem do mnohem lepšího světla v očích veřejnosti a v neposlední řadě sníží své náklady na provoz o desítky procent bez ztráty významného množství čtenářů.
Doba jde neustále kupředu a asi i ti největší nepřátele internetu se budou muset časem smířit s faktem, že klasickým novinám za pár let zkrátka odzvoní a přežijí zkrátka ti, kteří se dokáží nejlépe a nejrychleji přizpůsobit…
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
Jenom na upřesněnou k té polovině populace: 53 % dospělé české populace nikdy nebylo na internetu (průzkum Markent). Čili on ten internetový věk ještě nedorazil všude. Více např. na http://www.tyden.cz/rubriky/media/vic-nez-polovina-cechu-nikdy-nebyla-na-internetu_8100.html
Post a Comment