Jeff Mignon je mediální analytik a konzultant působící v New Yorku. Na stránkách mediacafe.blogspot.com se zamýšlí nad tím, jaká je budoucnost papírových placených deníků ve Francii. Vychází z číselných výsledků, podle kterých si žádný národní deník nevydělá žádné peníze. Konstatuje, že bez nejrůznějších investorů by už dávno neexistoval Le Monde, Le Figaro, L’Humanité a další. Důvodem je to, že počet odběratelů a tržba vůbec nestačí k tomu, aby pokryla náklady. Tento problém však není podle Mignona záležitostí včerejška, vzniku internetu ani příchodu bezplatných novin do Francie. Je to problém dlouhodobější.
Mignon se zamýšlí, zda placené deníky mají ještě vůbec nějaké výhody:
- exkluzivní informace? Ty už dneska deníky vůbec nepřinášejí, stejné a rozsáhlejší informace lze nalézt na webu.
- rychlost informování? Deníky se staly nejpomalejším médiem.
- kvalita analýz a komentářů? Jedna z posledních výhod, kterou tištěné deníky mají.
- cena? Je to poslední zdroj informací, za které musí uživatel platit.
Jako velkou nevýhodu vidí Mignon současný papírový formát novin. Podle něj už vyhovuje jen určité části populace, pro kterou jsou papírové noviny součástí životního stylu. Dále si pokládá otázku, jaký bude první deník, který si řekne:
- Už nemá cenu prodávat noviny, staneme se z placených novin bezplatnými. NEBO
- Přestaneme platit miliony za papír, inkoust, barvu a distribuci a staneme se webovou společností. Zanecháme si ovšem papírovou verzi pro ty, kteří ji budou vyžadovat a kteří budou připraveni zaplatit za ni mnohem vyšší cenu.
K dispozice jsou i číselné údaje, které ukazují, že popisovaná situace není pouze problémem Francie, ale i dalších zemí. Následující procentuální čísla vyjadřují průměrný pokles nákladu denního placeného tisku v Evropě mezi roky 2001 a 2005:
Německo: - 9,63%
Belgie: - 4,25%
Dánsko: - 11,4%
Španělsko: – 1,73%
Finsko: - 2,99%
Francie: - 7,38%
Velká Británie: - 9,85%
Podobně na tom byla Itálie, Švédsko, Norsko a Švýcarsko. Pouze Rakousko a Irsko zaznamenalo nárůst. V Irsku se dokonce jednalo o 28,91%.
Nakonec přidává příklad ze Spojených států amerických, kde jedna studie potvrdila, že Američan, který hledá nějakou informaci, se raději koukne na stránky Wikipedie než do Today.
Podle něho papírové deníku zaniknou, neříká kdy, ale tvrdí, že už nyní ušly kus cesty k onomu cíli.
6.4.07
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment