25.3.07

Konečně se o to někdo zajímá

Ve Washingtonu se dnes sešly stovky novinářů, aby vymyslely jak na ty malé nekňuby, kteří stále naprosto provokativně odmítají číst noviny. Jsem si jistá, že do úterka, kdy konference končí, vymyslí přinejmenším pět slov, které když napíšete do článku, teenager nebude schopný od něj odtrnout oči a bude si ho muset přečíst. Za dané zaklínadlo pak budou redakce platit desetitisíce.
Takto zoufalé konference jsou důkazem toho, že novinám už jednoduše odzvonilo. A není to tím, že je nacpanější tramvaj, a tak si je tam nemůžete pohodlně rozložit. Ani tím, že mládež je hloupá a zkažená. Kupodivu pes nebude zakopaný ani v tom, že novináři nové generaci nerozumí. Noviny jsou technologicky staré, nepružné, nezajímavé a tak obnošené... Vždyť co po těch staletích ještě mohou přinést nového? Sami si musíme přiznat, že buďto přečteme z celých novin tak dva, tři články, nebo se z určité sentimentality pouštíme do kousků, které nás vůbec nezajímají, abychom si pak mohli s klidným svědomím říct, že jsme přečetli noviny. Informací je moc a jsou všude a proto už nejsou tak zajímavé, jako když se musely hledat, odkrývat, analyzovat a zpracovávat a čtenář si je pak mohl hezky soukromě vychutnat.
Ale stejně – jak to, že v době, kdy vytváří nějaké (možná i mediální) obsahy téměř každý, je taková nouze o čtenáře? Jestli ono to nebude tím, že každý, kdo by mohl číst místo toho píše. Bývalí čtenáři jednoduše usednuli k počítačům a začali psát to, co si myslí, že by napsáno být mělo a úplně se vykašlali na svou čtenářskou povinnost. Taková neomalenost!

A je ono to bloggování vůbec správné?

Proto se novináři na bloggy koukají jako na ztělesněné zlo. Ti zvláštní lidé, co doma sedí na zadku a píší něco neprofesionálního, neobjektivního a často i nesmyslného, se opájejí svou novou silou a je jim úplně jedno, že když to tak půjde dál, bude bloggovat každý a na jeden článek zůstane akorát jeden čtenář – jeho autor.
Jestli si myslíte, že bloggů nikdy tolik nebude, jste na tom stejně jak já donedávna, kdy jsem mi byla položena otázka – může někdy někdo někoho nutit bloggovat? Moje ne bylo samozřejmě kategorické, vždyť by to nemohlo fungovat. Pak ale přišla otázka, která mé přesvědčení nahlodala – co když to ale bude v módě? Moderní věci dokážou s člověkem dělat divy. Hned mi bylo jasné, že stane-li se něco takového, všichni ti mládežníci odhodí stud a začnou si vytvářet stránky. Pořád jsem si ale byla jistá, že přinejmenším mně se to stát nemůže. Až do chvíle, než jsem byla nucena napsat tenhle článek.

No comments: