18.3.07

Virtuální realita na dosah

Když v roce 1981 Bill Gates pronesl svůj slavný výrok o tom, že „640kB musí stačit každému", netušil, na jakou ostudu si tím zadělává. Vývoj jde prudce kupředu a dnes již se požadavky uživatelů nepočítají na kilobajty, možná dokonce ani na megabajty. Připojením k internetu disponuje naprostá většina vyspělého světa a s určitou nadsázkou se dá i říci, že není daleko doba, kdy své nejlepší přátele budeme znát pouze podle jejich nicku na nějakém Instant Messengeru a rodiče budou psát dětem do vedlejší místnosti, že by laskavě mohli už jít do kuchyně na večeři.

Internet nás zkrátka zasáhl jako lavina, ze které není úniku. Z technického pohledu jsme ho dříve mohli charakterizovat jako web dokumentů. V poslední době se však setkáváme čím dále, tím více s jeho přeměnou v tzv. web dat, platformu dat, kde uživatel kontroluje svá data z různých zdrojů. Technologicky nám k této přeměně pomáhají sociální sítě, tagy, rss či blogy.

Není síť jako síť

Sociální sítě můžeme definovat jako skupiny uživatelů, kteří mají společné zájmy. Síť vzniká na komunitních webech, což je web, kam můžeme např. nahrát své fotografie a sdílet je s ostatními. Fotografiím se pak přidělují tagy, aby bylo jasné, kam patří. Jednotliví uživatelé si mohou dát ostatní do seznamu přátel či kolegů, sdílet s nimi své fotografie, komentáře nebo jiné soubory. S využitím sociálních sítí se setkáváme především u generace současných teenagerů, ale nemůžeme si nevšimnout i jejich stále se rozrůstajícího přesahu do komerční sféry.

To, že se ženy rády svěřují přítelkyním se svými starostmi častěji, než to dělají muži, je známou věcí. A že teď mají možnost vyzpovídat se i na internetu a sdílet své starosti s jinými ženami také není žádný objev. Ale fakt, že je k tomu začínají pobízet velké korporace a zřizují pro ně specializované webové stránky, je věc zcela nová. Mnohé pobízejí ženy surfující na internetu, aby se svěřily se svými zkušenostmi s jednotlivými produkty nebo životními příběhy, z nichž nejlepší bývají zpravidla velice dobře ohodnoceny. Firmy si od toho slibují přísun jinak nezjistitelných marketingových informací. Není žádným tajemstvím, že ženy ve spontánním rozhovoru mezi sebou prozradí daleko více než při běžném zodpovídání ankety či rozhovoru, a tak je firma daleko lépe schopna odhadnout potřeby a požadavky potenciálních zákaznic.

Blog, aneb svěřte se ostatním se svými zážitky.

S rozšířením sociálních sítí úzce souvisí rozmach blogů a to nejen jako jednoduchých statických stránek, ale interaktivních uživatelsky příjemných miniportálů obsahujících zvukové i video soubory znovu prokazující, že internet už opravdu není pouze o jednostranné komunikaci mezi podnikem a zákazníkem, ale stále více i o „komunikaci postavené na hlavu.“ Blogy umožňují i základním uživatelům internetu zřídit si své webové stránky během několika kliků a prezentovat tak sama sebe ve virtuální realitě. Tyto stránky bývají umístěny na veřejných serverech nebo stále více na stránkách různých firem, kde nalezneme opět i zážitky či zkušenosti uživatelů s jednotlivými produkty či službami společnosti.

RSS – Rich Site Summary

Dalším znakem přeměny internetu z webu dokumentů do interaktivního webu dat je určitě technologie RSS, která umožňuje, aby weby jednoduchým způsobem řekly lidem, že je k dispozici něco nového. Takže místo brouzdání po oblíbených stránkách pořád dokola, abychom zjistili, jestli je něco nového, si jen "objednáme" RSS kanál přetažením odkazu na RSS(XML) do čtečky. Ta pak periodicky kontaktuje weby a upozorní nás, když je něco nového.

Směr, kam se internet v současnosti ubírá, je docela čitelný. Nestane se však z pomocníka nepřítel a všemocný žrout času? Ať tak či tak, je jasné, že internet nás bude obklopovat čím dále, tím více a záleží asi jen na nás, jak moc mu propadneme..

No comments: