17.5.07

Brali jsme to jako dobrodružství

Rozhovor s šéfeditorem internetového deníku Aktuálně.cz

Pavel Tomášek vede zahraniční rubriku deníku Aktuálně.cz už od jeho vzniku
1.11. 2005. Vystudoval politologii na pražské Univerzitě Karlově. Novinářské zkušenosti sbíral v časopise Stadión, posléze odešel do Českého rozhlasu, kde pět let pracoval ve sportovní redakci a zpravodajské směně. Externě spolupracoval s pražskou redakcí BBC. Následovala práce v rubrice komentářů MF Dnes, na téže místo nastoupil i do Hospodářských novin.
Na konci roku 2005 se spolu s dalšími kolegy z Hospodářských novin rozhodl podílet na novém projektu a začal pracovat na prvním zpravodajském internetovém serveru Aktuálně.cz.


Co se ve vás tenkrát odehrávalo? Věřil jste tomu projektu?

P.T.: Všichni jsme to brali jako experiment, jako že se to jde zkusit. Věděli jsme, že máme nějakou novinářskou zkušenost, ale s internetem neměl zkušenost nikdo. Brali jsme to jako dobrodružství. Jako že se ukáže, jestli to půjde nebo nepůjde.

Teď – po roce a půl - to vypadá, že to docela jde, ne? Minulý rok jste dokonce dostali Křišťálovou lupu, cenu za internetový projekt roku.

P.T.: Tenkrát se ozývala spousta skeptických hlasů, třeba Miloš Čermák nedával tomu projektu absolutně žádné šance. O rok později nám předával Křišťálovou lupu. Zároveň byla velká očekávání vzhledem k těm jménům, která se zvedla z Hospodářských novin. Ukázalo se, že projekt je úspěšný v tom smyslu, kolik si našel uživatelů. A počet čtenářů stále roste. Průměr ve všední den je 190 tisíc uživatelů - to je mnohem víc, než jsme původně očekávali.

Jak se vlastně měří návštěvnost vašich stránek?

P.T.: Oficiální měření provádí organizace NetMonitor, pak ještě funguje společnost Gemius, která měří návštěvnost stránek on-line. Takže my v redakci jsme pak schopni sledovat asi s dvacetiminutovým zpožděním, kolik lidí si právě čte naše stránky. Zároveň v rámci redakčního systému měříme čtenost jednotlivých článků. Zaznamenáváme i čtenost našich blogů, tu vidíte i vy uživatelé. U zpravodajských článků ji ale vidíme jenom my v redakci.

Pracoval jste i v tištěných denících. Jak se liší psaní na web od psaní do papírových novin?

P.T.: Na internetu publikujete aktuální zprávu hned a okamžitě. Internet je zatím nejrychlejší médium, většinou přináší informace jako první. Když píšete na web, nemusíte se hned zamýšlet nad dalšími okolnostmi zprávy, přinášíte čistě jen aktuální novinku. V novinách píšete o věci, která se stala včera. Tam se snažíte navíc ještě analyzovat tu zprávu, domýšlet její důsledky. My na Aktuálně.cz to samozřejmě děláme taky. Nejdříve přineseme rychlou zprávu, ale pak se okamžitě zamýšlíme nad tím, co bychom k tomu mohli přinést dalšího. Když se něco stane v 16 hodin, tak pro nás je ambicí přinést k tomu v průběhu večera ještě nějaký background. Další možnosti internetu jsou v jeho multimedialitě. Článek můžete doplnit o flashovou animaci, o grafiku, o audio, o video…

Velkou výhodou internetu je taky interakce se čtenáři. Jak ta u vás funguje?

P.T.: Základní model interakce se čtenáři jsou diskuze pod články. Když jsme s Aktuálně.cz začínali, pamatuju si, že to byl tenkrát šok – autoři chodili hned zkoumat, co jim kdo k článku napsal za komentář. Když bylo 10 z 10 příspěvků kritických, tak to pak ti lidi nesli i špatně. Ale každopádně je to velmi užitečný nástroj. Lidi vás často upozorní na chyby, které v tom článku máte. Nebo vám dají typ, jak pokračovat ve zpracování tématu. Pak ještě máme moderovanou diskuzi - debatu týdne - kde se nastolí téma a my vyloženě vyzýváme čtenáře, aby vyjádřili svůj názor.

U debaty týdne požadujete jméno, adresu a povolání. Proč ne u diskuzních příspěvků?

P.T.: V debatě týdne totiž máme vyšší ambici, klademe na čtenáře schválně vyšší nárok. Chceme, aby debatoval k věci. K tomu má napomoct jeho přesnější identifikace. Nechceme, aby se tam objevovaly vulgarity. I když slibujeme, že od nich budeme diskuze čistit, ne vždy je to technicky a časově zvládnutelné. Uvažujeme o různých věcech, jak diskuze vylepšit a dosáhnout toho, aby byly co nejkvalitnější. Že nebudou tolik anonymní, to považujeme za jeden z modelů, jak eliminovat vulgarity.

Jakou část vašich příjmů tvoří peníze z reklamy?

P.T.: Tvoří asi 80 % všech našich příjmů. Dominantní je na našem serveru banerová reklama. Ještě existuje třeba videoinzerce, dají se vymýšlet různý věci. Video je podle mě ještě hodně neprobádanou oblastí pro inzerenty.

Patří podle vás reklama na zpravodajský server?

P.T.: Kráčíte po určité hraně, kde musíte skloubit zájem inzerenta, který chce zabrat co největší prostor na stránce, se zájmy čtenáře. To je vždycky velmi na zvážení. Když nasadíte agresivní typ reklamy, tak čtenáře odradíte. Zaznamenali jsme i stížnosti čtenářů, kterým vadilo, že když přijdou na stránky, tak je okamžitě obtěžuje vyskakovací baner s reklamou.

Novinkou na Aktuálně.cz je blogová sekce. Jak jste vybírali osobnosti, které u vás budou blogovat?

P.T.: Princip našich blogů je ten, že to jsou VIP blogy. Oslovili jsme cíleně určitou skupinu lidí: politiky, lidi z byznysu, vědce, lidi z univerzit. Chtěli jsme vytvořit prostor pro to, aby tito „opinion makeři“, tato řekněme „elita“ mohla u nás debatovat. Výběr probíhal tak, že jsme prostě všichni v redakci otevřeli svoje diáře a telefonní seznamy a vybírali jsme, komu to nabídneme. Neuspěli jsme u všech, ale ta sestava tam je, myslím si, velmi dobrá.

Děkuji za rozhovor!:-)

No comments: