23.5.07

iHNed.cz v novém kabátku

14.května v redakci zpravodajského serveru iHNed.cz bezpochyby zavládl zmatek - server postupně začal od pravého poledne přecházet na novou grafickou podobu.

Je pravdou, že server internetové mutace Hospodářských novin byl zastaralý. Musím se přiznat, že když jsem na tyto stránky poprvé najela, během několika minut jsem iHNed.cz zděšeně opustila, protože se mi z těch všech „boxíků“ a „chlívečků“ s malinkatými písmenky málem zamotala hlava. Stránka byla prostě přecpaná a do přehlednosti měla hodně daleko. Jenže já jsem to (stejně jako ostatní čtenáři iHNedu) nevzdala a za pár dní, už mi celý systém přišel navýsost logický.Články byly řazeny podle určitého klíče a člověk vždy našel to, co hledal.

A co nyní, po velké grafické revoluci? Stránky se až nápadně podobají nové hlavní stránce iDNES.cz (alias „nejdůvěryhodnějšímu zpravodajskému portálu na českém internetu“). To bych viděla jako handicap – iHNed.cz se na rozdíl od iDNESu opravdu snaží být seriózním portálem, očekávají to od něj jeho náročnější čtenáři. Tedy už tato podoba jej poněkud diskredituje. Rozhodným mínusem pak je rozvržení stránky. Předchozí verze působila sice tak trochu přeplácaně a namačkaně, ale zato jsem na obrazovce bez pohnutí myší nebo kliknutí viděla titulky všech nejdůležitějších zpráv (u některých i s až vtipně maliličkými obrázky). Co vidím nyní? Velkou fotku otvíráku s perexem a kousek fotek dalších článků (ani jejich titulky už se tam nevešly). Zatímco na staré stránce jsem hned viděla titulky aktuálních událostí, nyní musím odskákat o pár pater níže. Já osobně si vždycky myslela, že účelem těchto aktualitek je okamžité upoutání čtenářovi pozornosti, což již takhle nemohou plnit.

Jednotlivé subsites jsou na tom stejně jako mainpage – otvírák zabere skoro všechno místo a dál už se musí klikat a klikat.

Nová podoba má samozřejmě i svá pozitiva. Pro každou rubriku je nyní velice snadné vyhledat si nejdiskutovanější a nejčtenější články. Najdeme zde i redakční blog (novinka), na kterém však v současnosti šéfredaktor Daniel Dočekal pouze řeší se čtenáři záležitosti kolem nového vzhledu stránek. Postupně na novou grafiku přecházejí i další subsites serveru, tak aby působil kompaktním a moderním dojmem.

Celkově se mi zdá nová podoba stránek graficky čistější a přehlednější, ale taky trochu nudná. Upřímně řečeno, od zpravodajského serveru jako je iHNed.cz bych očekávala trochu víc originality a invence (možná by to vysvětloval inzerát, ve kterém redakce hledá nového grafika). Poslední dobou se zdá, jakoby všechny redakce vyhodili své grafiky, stáhly si někde na internetu Grafiku pro začátečníky a podle toho si všechny udělaly stránky (iDNES, Aktuálně.cz i iHNed.cz). Anebo je to prostě nová grafická móda, na kterou si musíme zvykat.

Magdalena Havlíková

No comments: